sumcové vábničky

05.01.2014 19:43

                                                                                                                                                                                                                                                                   Zrod sumcových vábničiek JP
Vážení priatelia rybári.V tomto článku by som vás chcel oboznámit ako som sa vlastne dostal k výrobe sumcových vábničiek , popísat ich výrobu a použitie.Ako väčšina rybárov ktorí sa rozhodli venovat chytániu našej najväčšiej sladkovodnej rybe sumcovi ,som tomuto lovu prepadol aj ja a to na lov pomocou vábničky.V tej dobe ale bol problém tieto vábničky zohnať aspoň teda tu u nás.Tak som podla obrázkov a toho čo som si pamätal ,pomocou nožíka a brusného papiera zkúsil takúto vábničku vyrobiť.Zažil som velké prekvapenie ked som zistil že vábnička docela slušne búchala a podarilo sa mi na ňu aj vyvábit pár sumčekov.Ako plynul čas pokúšal som sa vyrobit dalšie vábničky .Moji priatelia ktorí so mnou chodili na ryby skepticky sledovali a z úsmevom na perách ma presviedčali že to nemôže fungovat.No keď sa dostavili prvé úspechy v podobe pekných sumčekov začal som sa usmievať ja.Priatelia zrazu pochopili že aj za pomoci paličky ako sumcovú vábničku  nazývali sa dá sumec vylákať a chytit na udicu.Kedže  už som mal nejakú tú zkúsenost z výrobou vábničiek za sebou a prvé testy boli za mnou a dopadly dobre ma začali priatelia presviedčať že by som mohol takéto paličky vyrobiť aj pre nich. No a tam začala moja výroba prvej série vábničiek ktoré som začal vyrábat.Vzhlad a nejaká elegancia či tvar ma vtedy až tak nezaujímali hlavne že boli kamaráti a aj ja spokojní. Ako to býva tak stale bolo viac kamarátov čo to chceli tiež vyskúšat a prosili ma o tieto vábničky.Chceli aj niečo nové tak som začal špekulovat nad inymi hlavičkami. Povedal  som si že takto to nejde,nožík a smirkový papier na to nestačia .Ako plynul čas pokúšal som sa vyrobit dalšie vábničky už trocha inými nástrojmi ktoré som si k tomu účelu zakúpil.Bola to malá pásová brúska  vybračná brúska a priamočiara pílka na vyrezávanie.Zjednodušili mi prácu z drevom .Prvé vábničky boli vyrobené z smrekového dreva,kde som zistil že tam není potrebná pružnost a ani pevnost.Zkúšal som teda ine druhy dreva a prišiel na to že najideálnejšie je bukové a jaseňové drevo kde bola zaručemá pevnost a aj pružnost týchto vábničiek.Začal som rozmýšlat aj nad tvarom rúčky a klobúčikov.Vyrobil som prvých pár kusov,ktoré už boli pekne prepracované vybrúsene do hladka,namorené a prelakované kvalitným priesvitným lakom.Ukázal som ich priaťelom a tí ked ich zbadali tak tu nastal velký zlom .Viac menej môžeme tento zlom nazvať aj veľkou chválou od priaťelov ktorí moje vábničky používali a boli snimi výsostne spokojní a hlavne sa im darilo vyvábit pekných sumcov.Prvé sumcové vábničky vyrobené zo smrkového dreva si svoju funkciu splnili,hlavne na Dunaji a Váhu.Začala éra kvalitnejších a krajších vábničiek aj ked zatial len v malom.V tomto čase som stretol kamaráta ktorý zkonštatoval že tieto vábničky sú už na profesionálnej úrovni a či by som ich nechcel vyrábat aj pre obchodníkov aby ich mohli používat aj ostaní sumčiari .A to ma nasmerovalo na cestu zlepšovánia a zdokonalenia tychto sumcových vábničiek.Začala sa dalšia etapa výroby pri ktorej som zistil že je o tieto vábničky zaujem a nestíham ich vyrábat z náradím ktoré som mal k dispozícii.Výroba hlavičiek bola tiež dost pracná pretože sa vyrábali doslova na kolene a to ručne.Dal som sa teda nahovorit kamarátom ktorý mi k tomuto účelu zapožičial garáž,ktorú sme prerobili na stolársku dielňu.Dokúpil som veľkú pásovú pílu, dalšiu pásovú brúsku,menší sústruh na výrobu hlavičiek,frézu,výkonnejšie vybračné brúsky pretože tie boli najviac vyťažené a iné drobnosti.Zároveň som začal používat na vábničky terajšie logo JP pod ktorými sú dneska známe.Tu sa prakticky začala terajšia cesta tychto vábničiek.Začal som spolupracovat zo slovenskými sumčiarmi ako je Atti Waller z Q-ryb Košice, sumcový team Silurus z Senice,Marcel Lieskovan,Romeo Sýkora z Fishing Delta El Ebro a iný,ktorí tieto vábničky testovali a na ich pripomienky sa vábničky dolaďovali a zkúšali sa pri tom aj iné typy hlavičiek.Všetci títo testeri boli z týmito vábničkami spokojní ale hlavné je že na ne nachytali pekných sumcov.Zdokonalil som tvary sklony hlavičiek a pustil sa do výroby sumcových vábničiek ako ich mnohí  teraz poznajú.Bola to docela zaujímavá cesta k tomu čo teraz vyrábame, ale myslím že z účinnosťou tychto vábničiek  sú naši zákazníci spokojní.Naše vábničky sú momentálne v Čechach,Francúzsku,Irsku,Polsku,zopár aj v Maďarsku a aj v Nemecku a samozrejme nesmiem zabudnút aj na Slovensko.Pokial máte záujem dozvediet sa niečo o výrobe tychto vábničiek v následujúcom  článku vám ukážeme ako sa z kusa dreva dá vyrobit takáto krásna vábnička.
Z pozdravom Petrov zdar za firmu JP Josef Janáč